Saturday, October 23, 2010

Penggunaan SAFC/AFC Neo

SAFC/AFC ni sebenarnya digunakan utk tipu ecu seperti yg kita tahu, ecu bekerja membekalkan bahan api berdasarkan kepada o2 sensor pada ekzos dan jumlah udara yg masuk ke combustion chamber dan biasanya bila kita floor pedal secara mengejut, terutama pada rpm rendah, kita akan terasa mcm berat je nak pegi, dah lepas certain2 rpm, baru rasa dia pegi. Masa rasa berat tu sebenarnya ecu dah bekalkan bahan api yg banyak ke combustion chamber. bila pembakaran rich pada low rpm engine akan jadi sebu.

Penggunaan afc atau ape2 piggyback mampu menghilangkan atau setidak2 nya mengurangkan masalah tu. Kita boleh cheat ecu. Cthnya kita nak leankan pembakaran semasa rasa berat tu utk kasi engine rase ringan dan cepat je peginye, jadi kita tipu data yg diterima oleh ecu dengan menggunakan piggyback ni. Cth, masa rpm 3, kereta berat bila kita tekan minyak kuat dan afr pada ketika itu mungkin terlampau rich, contoh katekan 12 afr iaitu 12 udara kepada 1 bahagian petrol(stoichometric value = 14.7) jadi kita setkan pada afc correction utk -ve kan jumlah udara yg masuk ke engine. Katakan 100% udara masuk, kita buatkan correction dia -5%, jadi data yg sampai ke ecu ialah 95% sahaja, jadi pembakaran akan jadi 14.7 atau lebih lean (terpulang pada tuning)...

Kebaikkan afc moden ni plak, dia ade 2 mapping yg boleh kita setkan utk low throttle opening dan high throttle opening. Jadi utk jimat minyak (low throttle) kita boleh leankan mapping dia dan utk performance (hi throttle) kita boleh tune ikut rpm afr yg kita nak (mungkin sekitar 11.5-13 afr bergantung pada rpm dan tuner)...

afc neo ni lagi canggih dari afc apexi yg sebelum2nye, yg ni ade 2 mode, iaitu 8 point easy setup dan 16 point profesional setup, ade vafc, etc. etc...

1 Comments:

At 5/27/2018 6:56 AM , Blogger Unknown said...

Hi bos..bos boleh tolong ajar setup atau tune afc neo x?

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home